Saturday, June 28, 2008

TEBARKANLAH SALAM…


Salam adalah salah satu daripada kebiasaan orang melayu atau khususnya orang islam yang telah diabaikan. Kebanyakan dikalangan kita pada hari ini lebih suka menggunakan perkataan seperti hai, hello, dan sebagainya tatkala bertemu di sesuatu tempat atau ketika bertalifon.

Ke manakah hilangnya ucapan murni itu? Padahal terang-terangan sahabat yang kita tegur dan sapa itu adalah satu agama dengan kita. Malahan ia adalah sunnah yang amat digalakkan pada zaman Rasulullah s.a.w.

Maksud ungkapan salam (Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh) juga membawa makna yang baik iaitu mendoakan keselamatan dan kesejahteraan pada orang yang diucapkan. Sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w juga amat gemar memberi dan menjawab salam sesama mereka sebagai tanda menyayangi dan mendoakan sahabat mereka itu. Seperti suatu kisah di zaman Nabi s.a.w telah diceritakan bahawa, pada suatu hari, Rasulullah s.a.w sedang berjalan dan bertemu dengan sahabat baginda. Maka seperti biasa, Rasulullah akan memulakan teguran dengan memberi salam kepada sahabat baginda itu. Namun, setelah memberi salam, sahabat baginda tidak menjawab salam itu. Kemudian Nabi s.a.w memberi salam sekali lagi namun tetap tiada jawapan dari sahabatnya itu. Selepas kali ke tiga Nabi s.a.w memberi salam, barulah sahabatnya itu menjawab salam tersebut. Kemudian Nabi s.a.w bertanya ‘mengapa selepas kali ketiga aku mengucapkan salam baru kau menjawabnya?’ ‘Aku sengaja berbuat begitu supaya engkau memberi salam (mendoakanku) banyak kali’ jawab sahabatnya sambil tersenyum dan memeluk baginda.

Tebarkanlah salam antara kita

Walau di mana sahaja

Walau siapa jua

Walau siapa sahaja

Walau di mana jua

Di masa kini

Ramai umat islam

Mengucapkan salam

Hidup aman bahagia

Inilah syurga dunia

Mengapa rasa malu

Untuk mengucapkan salam

Adakah cara yang lain

Lebih baik darinya

Oleh itu yakinlah kita

Salam yang lebih utama

Mengapa sebagai umat islam, kita berat untuk mengucapkan salam? Padahal memberi dan menjawab salam orang yang bukan muslim juga adalah di haruskan dan ada yang mengatakan bahawa ia wajib jika bertujuan untuk menjaga kemaslahatan sesama kaum dan agama.

Islam itu indah. Ia akan lebih dipandang mulia jika penganutnya bijak dan hidup saling berkasih sayang. Malangnya, Islam itu telah dihodohkan rupa parasnya bukan sahaja oleh penentang, bahkan penganutnya sendiri. Maka, tugas kitalah untuk mengindahkannya kembali dengan menunjukkan sifat muslim sebenar iaitu sangat menghormati dan mengasihi orang lain walaupun berbeza agama. Wallahua’lam bissawab.

HIDUP BIAR BERJASA!!